måndag 4 april 2011

På jobbet


Jag står har ensam nu när eleverna har gått iväg på lektion. Jag står och funderar på vad som hände med svenska språket? Nu för tiden pratar alla ungdomar så hemskt. Ok inte alla men många. Svenskar som invandrare bryter på utrikiska. (Kanske inte ett ord men kommer inte på nåt bättre just nu.) Ali bre, vad gör du jao, kom då jaa. (Tänk på att läsa med brytning.) Det är bara exempel på vad de säger. Vad hände med jag ba, och hon ba? Så pratar jag och det kan jag också tycka är ett fult språk. Men så är jag uppväxt. Även jag är uppväxt i samma område som jag jobbar i och fortfarande bor i. Nej, inför svenskan i språket igen.
Ja jag vet att jag bor i ett sånt område där det är mycket invandrare som då medför sig ett annat språk. Hur det är på Lidingö och andra finområden har jag ingen aning om, för där är jag aldrig.

Inga kommentarer: