onsdag 9 mars 2011

Skansenbesök...

När jag sjukskrev mig i onsdags mådde jag dåligt. Jag var riktigt nere. Men jag hade ju halva släkten här. Eller ja, min kusin och hennes dotter bodde hos mig och hennes föräldrar bodde hos mina föräldrar. Iaf de var här. De tyckte absolut inte att jag skulle vara hemma och deppa när de skulle till Skansen. Det var bara att kliva upp ur sängen och följa med dem dit. Jag hade ingen lust alls men det var bara att följa med och se glad ut. Jag vet inte om jag lyckades att se så glad ut men jag hade en helt underbar dag. Det var jätteskönt att bara strosa omkring där. Visst jag var nära att bryta ihop flera gånger men det var bara att bita ihop.

Vi började med att åka lite spark. Jag stog också på sparken och sparkade runt på min lilla Snorpa. Jag började att tänka på när jag och min storebror var i Norrland när vi var små. (jag var 12 han var 17 satt så små var vi kanske inte...) Vi lånade vår morfars systers spark och skulle ta oss till en bensinmack för att köpa vaniljsås. Brorsan började att sparka med mig sittandes på. Sen var det min tur att sparka. Jag kom INGENSTANS, han var alldeles för tung. :) Jag fick sätta mig på sparken igen och brorsan fick sparka hela vägen. Jag tyckte synd om honom samtidigt som jag njöt av att bara sitta där :)




Hm, jag hade ett kort där Snorpan åkte på skidor som såg ut att vara från 1800 talet. Det blev uppladdat men nu är det borta...

Men här sitter Snorpan och täljer ihop med min kusins dotter.



Vi såg sälar (som inte hade nåt vatten) Vi såg även varg, älg, ren, järv och Lo. Ja vi såg massvis av djur men just de kom jag på nu.
En rolig sak. Vi gick till björnarna för att titta på dem. Vi stog och funderade på varför vi inte såg några? Att det var tråkigt att de inte syntes man brukar ju alltid se dem. Efter ett tag kom jag på att visst sjutton de kanske har gått i Ide...





Väla skola. Tjejerna fick en genomgång av en kvinna som jobbade där. De tyckte att det var så spännande. De ville inte gå därifrån. Men vi berättade att vi var tvungna att gå eftersom vi skulle till Akvariet. När vi väl kom till Akvariet ångrade vi oss. Det kostade 100 kr per vuxen att gå in och 50 kr per barn. Det skulle alltså gå på 600 kronor för oss att gå in där. Då hade vi redan betalat nästan 500 kronor för inträde till Skansen. Vi tyckte att det blev för dyrt och de små verkade inte bry sig så mycket.



Vi hade alltså en jättemysig dag på Skansen. Jag som trodde att det skulle bli astrist.
Jag var som som sagt inte världens roligaste kusin att umgås med. Men jag försökte.

Däremot vägrade jag att köpa/baka semlor i lördags. Min kusin ville det så gärna och jag sa tvärt nej. För fettisdagen hade inte varit. Bara det att jag trodde att det var långt mycket längre dit än det var. Så nu sitter jag här och skäms över att jag vägrade henne en semla när det bara var 3 dagar kvar. Förlåt Zan...

Inga kommentarer: